Sveobuhvatan vodič kroz katastar u Hrvatskoj: Što je, čemu služi i kako do potrebnih dokumenata?
Katastar je jedan od ključnih sustava u upravljanju nekretninama i zemljištem u Hrvatskoj. Kao javni registar, on pruža važne informacije o nekretninama, njihovim granicama, veličinama i namjeni. Katastarski podaci igraju ključnu ulogu u pravnoj sigurnosti vlasništva, planiranju prostora, izradi projektne dokumentacije i brojnim drugim procesima koji su vezani uz zemljište i nekretnine. Vrlo je čest slučaj, da se miješaju pojmovi katastra i gruntovnice (zemljišnika) te je javnost vrlo često zbunjena čemu služi jedna , a čemu druga ustanova.
Što je katastar i koja mu je svrha?
Katastar je službeni registar koji sadrži podatke o zemljišnim česticama, zgradama i drugim građevinama. Njegova osnovna svrha je osiguranje točnih i pouzdanih informacija o nekretninama radi pravne sigurnosti, planiranja prostora, oporezivanja nekretnina i drugih administrativnih postupaka. Katastar u Hrvatskoj vodi Državna geodetska uprava (DGU), a njegovi podaci bi trebali biti usklađeni sa zemljišnim knjigama koje vodi općinski sud. Iako bi trebali, u Hrvatskoj to najčešće nije tako zbog loše politike kombinirane sa nemarom, kako građana tako i vlasti, stoga su stanja u potpunosti neusklađena, što stvara velike probleme prilikom rješavanja i "čišćenja" papirologije.
Koji se podaci pohranjuju u katastru?
U katastru se pohranjuju podaci o:
• Položaju i obliku zemljišnih čestica.
• Površini i namjeni zemljišta.
• Zgradama i drugim objektima izgrađenim na zemljištu.
• Vlasnicima i korisnicima zemljišnih čestica.
Ovi podaci su ključni za utvrđivanje prava vlasništva i rješavanje imovinsko-pravnih odnosa.
Kada nam trebaju podaci iz katastra?
Podaci iz katastra su nužni u raznim situacijama:
• Prilikom kupoprodaje nekretnina.
• Kod ishođenja građevinskih dozvola.
• Pri izradi projektne dokumentacije.
• U slučaju rješavanja imovinsko-pravnih sporova.
• Za potrebe etažiranja zgrada.
Bez katastarskih podataka, mnogi pravni i administrativni postupci ne bi mogli biti provedeni.
Dokumenti koje možemo izvaditi iz katastra
Iz katastra je moguće izvaditi različite dokumente, uključujući:
• Izvadak iz katastarskog plana – prikazuje grafički prikaz zemljišnih čestica.
• Posjedovni list – sadrži podatke o posjedniku i zemljišnim česticama koje posjeduje.
• Potvrda o namjeni zemljišta – dokument koji potvrđuje namjenu određene zemljišne čestice.
• Izvadak iz Baze zemljišnih podataka
• Različite potvrde i uvjerenja koja se temelje na evidentiranim katastarskim podacima.
Dostupnost podataka: online vs. osobno
Danas je većina podataka iz katastra dostupna putem interneta putem platforme eKatastar (Uređena zemlja).
Putem ove usluge možete pregledavati katastarske planove, dohvatiti osnovne podatke o zemljišnim česticama te preuzeti određene dokumente u digitalnom obliku. Neki podatci su dostupni preko platforme, a za neke ćete pak morati prvo ući u aplikaciju e građani te ih izvaditi tek sa određenom razinom vjerodajnice
Cijene i naplata katastarskih usluga
Dok su osnovni podaci dostupni besplatno putem interneta, usluge poput izdavanja ovjerenih dokumenata i specijaliziranih izvadaka obuhvaćaju određene naknade. Cijene se razlikuju ovisno o vrsti dokumenta i postupku, a uplata se vrši u katastarskim uredima ili putem elektroničkih sustava.
Katastar je temeljni alat za upravljanje nekretninama i zemljištem u Hrvatskoj. Transparentnost i dostupnost podataka iz katastra osiguravaju pravnu sigurnost i pojednostavljuju brojne administrativne postupke. Građanima se preporučuje da koriste online usluge katastra gdje god je to moguće, a za složenije zahtjeve da se obrate lokalnim katastarskim uredima. Automatizacijom sustava, rasteretili su se njihovi uredi, a građanima je pojednostavljeno dobivanje podataka, uz značajnu uštedu vremena.
Ukoliko imate još pitanja o katastru, te kako vam on može pomoći u rješavanju nekih problema ili zapreka, slobodno nam se javite putem maila ili telefona.
ZaVas vam stoji na usluzi.